REVIEW MINGGU 3 GEGAR VAGANZA 2020
REVIEW MINGGU 3 GEGAR VAGANZA 2020
CUBA TRY TEST
AYU DAMIT – SENYUMAN RAGAMU (80%)
Slower tempo ye. Tapi tu pun start 2nd chorus mula shaky di beberapa tempat, mungkin sbb banyak bergerak kot. Rasa macam kureng sikit kot sebutan, bergulung. Adakah stylistic attempt? Urmm pehtu kenapa Ayu scat dalam lagu ska? Lebih baik kalau toasting kot..
Tetapi selain daripada tu nyanyian sheols awesome. Very powerful & fierce. Articulation bagus. Penghayatan hebat. Love her groove. Showmanship thorrrbaeek!! Sheols jelajah habis seluruh pentas. Attitude awesome, sangat fierce. Overall, amazing performance!!
Intonation, tempo |
Breath, volume control |
Expression, interpretation |
Articulation, diction |
Phrasing, dynamic |
Improvisation, ornamentation |
(Jumlah) VOKAL |
---|---|---|---|---|---|---|
30 | 11 |
10 |
8 |
5 | 6 | 70 |
Attitude, showmanship | 5 |
|||||
Darjah kesukaran | 5 |
NORANIZA IDRIS – AKAN KU TUNGGU (72%)
Pada pendapat iols lah, lagu Akan Ku Tunggu ni macam terlalu ringan & clean untuk dikatakan rock? Tapi untuk versi GV ini, rupanya dah dilajukan (oh my BM) sikit temponya, macam sikiiit susah dr versi asal, sikitlah. Memang boleh dengar sikitlah dlm 2 kali gitu pernafasan KakAni sangat jelas dilepaskan di hujung2, itupun tak menjejaskan nyanyian & persembahan.
Nyanyian KakAni takde masalah dari segi teknikal. Flawless even. Nyanyian bertenaga. Articulation pun tak terjejas walaupun tempo laju sebegini. Malah sheols berjaya memberi “punch” yg diperlukan untuk lagu genre (pop) rock ini. Untuk iols yg sudah lama bergelumang dgn Jmetal & Jrock, iols dah biasa dgn genre2 ini mixed dgn kecomelan penyanyi (kawaii metal), maka pada iols interpretation KakAni ini masih satu cabang alternatif, apatah lagi untuk lagu yg tidaklah 100% rock, lirik pun mood angau & gembira. Showmanship, Ya Allah, memang kiut sangat KakAni dalam persembahan ni, seluruh dewan boleh rasa happy vibe sheols haha.. Attitude & presence sheols terasa bigger than the stage. Walaupun sheols beberapa kali berinteraksi dgn pemuzik, even ada pergerakan yg selari & nampak blend masa bridge antara mereka bertiga ni, sheols masih tak tenggelam, gitchew. Ini ciri2 rockstar yg kita tau & sokmo disebut oleh TokRam contohnya, dari dulu. Overall, persembahan yang sangat menghiburkan!! Kiut, hehe..
Intonation, tempo |
Breath, volume control |
Expression, interpretation |
Articulation, diction |
Phrasing, dynamic |
Improvisation, ornamentation |
(Jumlah) VOKAL |
---|---|---|---|---|---|---|
30 | 14 |
10 |
8 |
0 | 0 | 62 |
Attitude, showmanship | 5 |
|||||
Darjah kesukaran | 5 |
AJU SUCCESS – I LOVE YOU I MISS YOU (70%)
Nyanyian Aju ada 1 jah sharp kat verse awal sbb phrasing yg tak kena. Memang standard org Kelantan ye kalau start berdialek campo2 Klate dgn English, maka gitulah jadi sebutan english nya, pelat2 gitchew haha. Untuk persembahan lagu yg rancak (even tempo pun digubah lebih laju drp versi asal), agak pelik tengok Aju yg agak statik. Tak selari nyanyian dgn pergerakan..
Tapi wow nice rendition! Intro & outro tu awesome, nyanyian Aju macam ada sedikit lenggok tukang karut dlm Dikir Barat kat situ. Tapi segera berubah tone menjadi lebih keras & bertenaga mengikut kesesuaian di part2 lain yg faster temponya. Articulation & dinamik mediocre. Kawalan pernafasan bagus, cuma hujung jah kurang sikit. Overall persembahan yg sangat kiut & bertenaga!!
Intonation, tempo |
Breath, volume control |
Expression, interpretation |
Articulation, diction |
Phrasing, dynamic |
Improvisation, ornamentation |
(Jumlah) VOKAL |
---|---|---|---|---|---|---|
27 | 8 |
8 |
5 |
6 | 9 | 63 |
Attitude, showmanship | 2 |
|||||
Darjah kesukaran | 5 |
MUSS – SYAIR LAILA MAJNUN (69%)
Adalah pitchy sikit di verse awal. Vokal kurang kawalan di last chorus dgn cracked nya lagi.. Lenggok arab nya mostly agak keras. Vokal Muss ni memang dah tak boleh dilembutkan sikit ke ye, curious sebenarnya..
Tapi lenggok ni di permulaan intro pada iols menjadi walaupun lama kelamaan makin keras. Hmmm mungkin sesuailah kot untuk rock + arabic fusion. Articulation bagus. Ada belting yg powerful sebelum bridge. Penghayatan hebat. Overall very powerful vocal performance..
Intonation, tempo |
Breath, volume control |
Expression, interpretation |
Articulation, diction |
Phrasing, dynamic |
Improvisation, ornamentation |
(Jumlah) VOKAL |
---|---|---|---|---|---|---|
24 | 10 |
10 |
8 |
2 | 5 | 59 |
Attitude, showmanship | 5 |
|||||
Darjah kesukaran | 5 |
OJA – SATU PELUANG (68%)
Oja ada masalah kawalan pernafasan. Banyak part yg shaky. Nyanyian macam kekurangan jiwa & attitude yg bersesuaian, lebih kedengaran seperti slow/pop rock drp reggaeton. Banyak pergerakan yg awkward jugak, juga kekurangan groove.
Selain daripada tu, bagus dah. Oja takde masalah pitching. Improvisation lebih kpd R&B, tapi sesuai lah dgn melodi & tempo lagu. Articulation, sebutan kureng, hanya padu di high notes. Runs Oja ini bagus, ada agility, clear & bertenaga. Modulation di hujung2 juga bagus, bertenaga & memberi impak. Overall, persembahan vokal yg menarik..
Intonation, tempo |
Breath, volume control |
Expression, interpretation |
Articulation, diction |
Phrasing, dynamic |
Improvisation, ornamentation |
(Jumlah) VOKAL |
---|---|---|---|---|---|---|
30 | 5 |
6 |
5 |
6 | 7 | 59 |
Attitude, showmanship | 3 |
|||||
Darjah kesukaran | 6 |
ROZITA IZLYN – DI DADAKU ADA KAMU (65%)
Masalah iols dgn persembahan Rozita ini ialah tiada dinamik dalam nyanyian, lebih2 lagi nampaknya ada penurunan key di chorus2, membuatkannya agak monotonous. Tiada unsur gedik dalam persembahan (attitude, pergerakan) juga membuatkan ia terasa sedikit hambar.
Namun, Rozita ada menyuntik attitude “gedik” dalam suaranya sekali sekala jadi ia masih dangdut yang berkesan bagi iols, cengkoknya juga secukup rasa. Kawalan vokal & pernafasan sheols sangat stabil dari mula sampai habis. Tarian sheols selari dgn tempo & melodi. Seronok sangat tengok Rozita senyum je sepanjang persembahan, semua orang pun boleh rasa happy vibe yg sheols bawakan. Overall, persembahan yg sangat menghiburkan..
Intonation, tempo |
Breath, volume control |
Expression, interpretation |
Articulation, diction |
Phrasing, dynamic |
Improvisation, ornamentation |
(Jumlah) VOKAL |
---|---|---|---|---|---|---|
30 | 12 |
7 |
8 |
0 | 0 | 57 |
Attitude, showmanship | 4 |
|||||
Darjah kesukaran | 4 |
LINDA NANUWILL – AKAR & BUMI (62%)
Pitchy. Oversing. Lagu metal macamni memang kena nyanyi dgn grit, tapi grit tak semestinya serak, especially kalau melibatkan throat muscle. Jangan sekali2, bahaya wey. Kalau tak boleh buat raspy vocal tanpa grinding throat muscle, maka usahakanlah utuk dapatkan effect tu dgn hanya tekan & “punch” beberapa suku kata dgn phrasing yg lebih kasar. Urgh panjanglah review iols kalau nak cerita cara2 nak buat vocal grit yg lebih selamat, cuma bagi contoh sikitlah, iaitu vocal fry, distortion, growling. Yg penting cara Linda ni merbahaya pada vocal cords untuk jangka masa panjang. Dahlah seluruh lagu plak tu sheols buat teknik yg bahaya ni. Penjiwaan tu kadangkala ada, kadang2 lost, last2 terus hilang segala kawalan, last note macam takde proper ending gittew.
Walaubagaimanapun, nyanyian Linda keseluruhannya very powerful, fierce & sangat menepati genre & mood lagu. Articulation bagus, & usaha sheols letak banyak embellishment dalam nyanyian sheols haruslah diberi kredit walaupun sikit. Overall very powerful & fierce dark performance!!
Intonation, tempo |
Breath, volume control |
Expression, interpretation |
Articulation, diction |
Phrasing, dynamic |
Improvisation, ornamentation |
(Jumlah) VOKAL |
---|---|---|---|---|---|---|
20 | 6 |
9 |
8 |
6 | 3 | 52 |
Attitude, showmanship | 5 |
|||||
Darjah kesukaran | 5 |
EVA – HANG PI MANA (60%)
hmmm arrangement macam pop rock jah. Yang peliknya, memula bunyi macam dangdut. Pastu bila solo, Izzu, Rina & Mimi macam dah usaha nyanyi ala2 rock dah, tetiba Linda heret nyanyi ke arah pop ballad, lolhaha. Bridge start dgn fusion pop rock + dikir barat, tapi tetiba ada sketsa yg kacau bilau. Iols sejujurnya kurang faham dgn persembahan ni. Caca marba. Nyanyian kadangkala seperti kekurangan “punch”..
Nasib baik ada hook yg memang setiap kali sampai part ni rasa macam penyelamat walaupun last sekali bunyi macam semput dah memasing, hahahhah. Intro hook ni sekali dengar memang hebat, harmonisation Eva paling bagus kat sini, (3 part harmonies, kan bagus kalau yg outro tu buat macamni juga walaupun dgn faster tempo) walaupun macam kurang chemistry sikit sebab start & habis part ni tak serentak. Iols bukan nak minta harmoni yg perfect, tapi sekurang2nya janganlah terlampau jauh beza antara satu sama lain, gittew. Macam yg konsert pertama tu, yg even vibrato pun cantik je harmoninya. Kawalan pernafasan & vokal semua untuk sebuah persembahan rancak sudah dikira bagus. Articulation, dinamik ok. Overall, persembahan yg bertenaga & menghiburkan.
Intonation, tempo |
Harmonisation, improvisation |
Breath, volume control |
Expression, interpretation |
Articulation, diction |
Phrasing, dynamic |
(Jumlah) VOKAL |
---|---|---|---|---|---|---|
28 | 8 |
6 |
4 |
2 | 2 | 50 |
Attitude, showmanship | 5 |
|||||
Darjah kesukaran | 5 |
ASHIRA – PENASARAN (56%)
Adalah flat di 1st half. Kawalan pernafasan lemah sikit bermula di bridge, selepas tarian. Start shaky kat situ, sampai habis lagu. Articulation, sebutan masih lemah juga, especially di 2nd half. Banyak waver hujung2..
Wooo laju tempo lagu ni, terkejar2 rasa. Tapi Ashira dah lakukan yg terbaik dalam aspek ni. Lagu ni macam tak 100% dangdut, fusion rockdut kan, jadi cengkok macam secukup rasa gittew. Showmanship mantap, attitude Ashira dalam persembahan ni awesome sangat, senyum sokmo. Mengah, letih tak kelihatan di muka pun. Overall persembahan yg penuh attitude & energetic!
Intonation, tempo |
Breath, volume control |
Expression, interpretation |
Articulation, diction |
Phrasing, dynamic |
Improvisation, ornamentation |
(Jumlah) VOKAL |
---|---|---|---|---|---|---|
26 | 6 |
10 |
2 |
0 | 2 | 46 |
Attitude, showmanship | 5 |
|||||
Darjah kesukaran | 5 |
INDIGO – CINTA ABADI (54%)
Kebanyakan masalah dalam persembahan ni sebenarnya disebabkan Zam dalam solo heols. Pitchy, & masa 2nd time giliran heols nyanyi, betul2 sebelum prelude heols missed lyrics, suku kata terakhir baris tu baru heols nyanyi. Lebih teruk bila heols nyanyi terus off, aiyooh. Bad plak last solo heols ada beberapa flat vibrato. Harmonisation kadang2 unison, kadang2 ok, sikit sangat. Selama 3 konsert ni, iols rasa most of the time macam kurang chemistry lah dorg punya harmonisation, macam susah betul nak bermula & berakhir serentak. Pastu articulation, sebutan Shah paling kureng, slurring jah kekadang tu, takde kejituan walaupun volume heols sangat besar.
Selain daripada tu masih bagus. Dari segi penghayatan bagus dah, nyanyian Bad paling bagus kali ni. Dapat rasa heols cuba ubah sikit nyanyian heols jadi lebih “slow rock” mengikut sifat lagu. Cuma rasa macam kurang efektif sikit la heols harmonise. Zam paling bagus harmonise imo. Overall, persembahan yg menghiburkan.
Intonation, tempo |
Harmonisation, improvisation |
Breath, volume control |
Expression, interpretation |
Articulation, diction |
Phrasing, dynamic |
(Jumlah) VOKAL |
---|---|---|---|---|---|---|
15 | 6 |
7 |
8 |
4 | 5 | 45 |
Attitude, showmanship | 4 |
|||||
Darjah kesukaran | 5 |
CLIFF UMAR – KERONCONG UNTUK ANA (50%)
Entah berapa bar Cliff off-tempo ni, semua di verse awal & last verse jugak, banyak ye. Ada sedikiiit pitchy keseluruhannya. Banyak salah lirik jugak, lebih malang kerana Cliff ni sebenarnya sejenis penyanyi yg sentiasa ada articulation, sebutan yg jelas maka kesalahan ini lebih terang & nyata di pendengaran pendengar. Peliklah kalau ada peserta yg silap lirik, bukankah ada tele prompter kat depan? Lirik lagu ni macam ada sebuah penceritaan yg lengkap kan, last verse tu macam satu penutup cerita, tapi bila Cliff dok ulang2 balik verse yg 1st tu, jadi rasa macam patah balik, jadi neverending plak, agittew. Pernafasan yg agresif sangatlah tak sesuai utk lagu ni. Jadi iols rasa cara pernafasan Cliff yg sama macam minggu lepas ni hanyalah masalah teknik nyanyian jah, bukan stylistic. Agak annoying pada iols..
Walaubagaimanapun, penghayatan Cliff masih bagus, tak terjejas sangat walaupun masa heols buat salah & kurang jiwa kemelayuan atau keroncongnya. Articulation, sebutan padu, bagus. Juga ada modulation di hujung2, yg walaupun tak memberi impak sangat, tapi sudah berjaya memberikan sedikit dinamik..
Intonation, tempo |
Breath, volume control |
Expression, interpretation |
Articulation, diction |
Phrasing, dynamic |
Improvisation, ornamentation |
(Jumlah) VOKAL |
---|---|---|---|---|---|---|
15 | 5 |
7 |
10 |
2 | 2 | 40 |
Attitude, showmanship | 5 |
|||||
Darjah kesukaran | 5 |
NOMAD – AKU SKANDAL (48%)
Argh macammana sebuah lagu rancak boleh jadi begitu boring? Dahlah drummer buat silap urgh. Hmm nyanyian Nomad ada beberapa sharp sikit & salah lirik di 1st half. Nyanyian yg sangat kurang tenaga. Breath management masih bermasalah, perkataan pun terpotong2 di hujung2 lagu, ada sikit shaky di 1st half juga. Apalah agaknya yg encik Abg Nomad ni simpan dalam mulut, susah beno nak buka mulut luas sikit, bagi project vokal tu lantang sikit adoiyai. Nyanyian dlm vt sebelum persembahan tu lebih bertenaga imo drp yg dlm pertandingan ni nampaknya walaupun main2 jah. Iols tak rasa Nomad dapat menjiwai lagu ni betul2, lirik sedih kan, macam frust gitu, apoo siap jerit2 2,3 kali macam happy jah. Peliklah. Oh jerit tu tetiba macam ada tenaga plak ye, ingatkan tak makan ke apa..
Walaupun begitu, persembahan Nomad ni masih menghiburkan. Nyanyian ada attitude sekali sekala, bersesuaian dgn rock alternatif ini. Penguasaan pentas overall bagus..
Intonation, tempo |
Breath, volume control |
Expression, interpretation |
Articulation, diction |
Phrasing, dynamic |
Improvisation, ornamentation |
(Jumlah) VOKAL |
---|---|---|---|---|---|---|
24 | 5 |
5 |
2 |
2 | 2 | 40 |
Attitude, showmanship | 4 |
|||||
Darjah kesukaran | 4 |
NOTA KAKI:
Comments
Post a Comment