REVIEW MINGGU 1 GEGAR VAGANZA 2021


REVIEW MINGGU 1 GEGAR VAGANZA 2021

KONSERT PENGENALAN




Kredit foto : Gempak.com
 
 
  1. ADIBAH NOOR – TERLALU ISTIMEWA (75%)

    Kenapa banyak sgt tukar melodi? Ada pitchy sikit nyanyian Adibah kali ni, flat sebelum bridge tu ketara kot. Kawalan pernafasan kurang memberangsangkan di beberapa tempat terutama di 2nd half, ada perkataan terpotong2. Penjiwaan iols rasa macam dah sampai dah mula2 terutama kat verse2 awal, membuai2. Pastu makin lama makin hilang, mungkin kerana lebih fokus nak belt note2 tinggi heee..

    Selain drp tu hebat. Vokal Adibah sgt powerful, rich, commanding, memenuhi ruang. Yg bagusnya lg sheols tahu sgt mana nak lembutkan suara, mendayu2, masa ni mmg boleh rasa sgt feel sedih dlm cerita lagu ni. Penuh dinamik. 2 belted high notes yg powerful, yg last dgn chesty mixed voice, sgt memberi impak. Overall, very powerful vocal performance..

Intonation,
tempo
Breath,
volume
control
Expression,
interpretation
Articulation,
diction
Phrasing,
dynamic
Improvisation,
ornamentation
(Jumlah)
VOKAL
27 11
6
10
9 5 68
Attitude, showmanship 6
Darjah kesukaran 1



  1. ALIFF AZIZ – SAYANG SAYANG (72%)

    Ntah kenapa ek, rasa mcm Aliff cuba nak nyanyi dgn sedikit whispering, jadi mungkin articulation, sebutan kurang padu di banyak tempat. Nyanyian yg agak mendatar (bayangkan bila muzik dah intense pun Aliff tetap nyanyi sama mcm tu jugak).

    Tetapi sedikit modulation dgn improvisation yg agak bagus di last chorus membuatkan dinamiknya adalah juga. Dari segi intonation, Aliff flawless. Penjiwaan pun hebat, kena sangat dgn cerita lagu, dr memek muka, senyuman sampai ke pergerakan badan, very on point. Kawalan pernafasan utk lagu rancak & banyak pergerakan sebegini sudah dikira bagus, efektif. Overall, great performance..

Intonation,
tempo
Breath,
volume
control
Expression,
interpretation
Articulation,
diction
Phrasing,
dynamic
Improvisation,
ornamentation
(Jumlah)
VOKAL
30 12
10
5
2 2 61
Attitude, showmanship 8
Darjah kesukaran 3



  1. BANDI AMUK – AKAR & BUMI (70%)

    hmmm key ada turunkah? Yg lg pelik sampai 3 kali off-tempo? Masalahnya kalau kita guna nyanyi vocal fry sepanjang lagu, articulation tu ok lg sikit, masalahnya sebutan. Langsung tak keluar seketul2 sbb bukaan mulut jadi sempit. Vocal fry berlaku dlm mulut cavity jah. Nak2 sbb sepanjang lagu mcm tu jah, masalah dinamik plak kurang. 1 lg ia juga kurang flexible & endurance kalau belum kuasai betul2 register ni mmg susah nak dapat dua2 ni. Boleh dengar kan Bandi banyak bergantung dgn vocalisation “yeah2” utk panjangkan note.

    Namun phrasing power, penuh tenaga, gritty, fierce. Penjiwaan mantop. Kawalan vokal dr mula sampai habis, konsisten, sgt padu & jitu, langsung tak waver sikit pun. Overall, powerful badass performance..

Intonation,
tempo
Breath,
volume
control
Expression,
interpretation
Articulation,
diction
Phrasing,
dynamic
Improvisation,
ornamentation
(Jumlah)
VOKAL
27 13
10
4
4 5 63
Attitude, showmanship 7
Darjah kesukaran 0



  1. NIKKI PALIKAT – CARAMU (69%)

    Nyanyian Nikki keseluruhannya pitchy sikit dr mula sampai habis. Pernafasan ada bbrp perkataan terpotong2. Iols nak komplen pasal bercakap/menjerit pd penonton, jd penjiwaan sedikit lari bila ini berlaku, iols masih takleh terima benda ni dlm pertandingan nyanyian, kalau konsert takpe, sorry. Dance break di tengah2 mcm awkward skt sbb mcm takdek step sgt, atau mgkin sbb rambutnya berat sgt,ntahlah mcm nak tak nak, tapi part2 lain ligat plak.

    Selain drp itu, iols rasa articulation nice, Nikki usaha juga nak bg padu, tp kebanyakan masanya kurang sikitlah sbb banyak pergerakan lincah. Iols rasa Nikki akan jadi antara peserta yg takkan mengecewakan dr segi dinamik. Spt dlm persembahan ini juga, masih bagus. Ada belted high note yg panjang & powerful. Iols juga suka attitude Nikki masa Zahid rapping, ada interaksi & chemistry di situ. Overall, very powerful performance..

Intonation,
tempo
Breath,
volume
control
Expression,
interpretation
Articulation,
diction
Phrasing,
dynamic
Improvisation,
ornamentation
(Jumlah)
VOKAL
24 10
6
6
7 5 58
Attitude, showmanship 8
Darjah kesukaran 3



  1. SUKI LOW – TERLALU MENCINTAIMU (68%)

    Shaky di permulaan. Pernafasan kurang baik di sini. Cara nyanyian Suki di verse2 ini juga menjejaskan markah di bahagian articulation, banyak juga part yg tiada kejituan. Adalah kat hujung2, ada part yg Suki tak dapat hold note tinggi yg panjang. Penghayatan iols rasa boleh diperbaiki lagi, kadang2 ada,kadang2 takdek.

    Namun, Suki menggunakan teknik yg pelbagai, ini menambah dinamik dlm nyanyian beliau. Iols rasa bagus sheols nyanyi nada tinggi guna falsetto & head voice di chorus2 awal,sbb bila sheols guna mixed voice di last chorus, bukankah modulation itu akan memberi lebih impak. Lebih2 lagi Suki ini mempunyai tone & timbre yg ringan & halus. Overall good powerful performance..

Intonation,
tempo
Breath,
volume
control
Expression,
interpretation
Articulation,
diction
Phrasing,
dynamic
Improvisation,
ornamentation
(Jumlah)
VOKAL
28 8
6
5
8 7 62
Attitude, showmanship 5
Darjah kesukaran 1



  1. SAYA – ASPALELA & CARI TAPAK (67%)

    Phrasing Apek ada pitchy dlm solo lagu Aspalela. Juga kawalan pernafasan yg kurang baik sampai perkataan terpotong2, pastu mcm bercakap pun ada lol. Sebutan mcm banyak main2, camtoh. Lagu ni harmoninya tak menjadi. Dlm lagu Cari Tapak (CT), Yasin pulak ada sikit off-tempo (lambat masuk) dlm verse awal. Sikitlah.

    Selain drp tu iols rasa hebat dah. Harmonisation dlm lagu CT bagus. Ada sikit dinamik di situ. Yg paling penting penjiwaan, attitude & showmanship, awesome! Kawalan pernafasan, articulation di part2 lain selain drp yg tersebut di atas dah bagus pd iols. Overall, persembahan yg sangat menghiburkan..

Intonation,
tempo
Harmonisation,
improvisation
Breath,
volume
control
Expression,
interpretation
Articulation,
diction
Phrasing,
dynamic
(Jumlah)
VOKAL
26 9
5
10
7 2 59
Attitude, showmanship 8
Darjah kesukaran 0



  1. SHIDEE – SEMUANYA SUDAH TERLAMBAT (66%)

    Ada sikit flat di hujung. Kurang penjiwaan juga pd iols. Mcm takboleh rasa plak hati berderai tu. Phrasing kat verse awal rasa mcm tak kena. Sikitlah.

    Tapi, articulation selain part verse awal tu awesome, sebutan pun clear & jitu. Kawalan pernafasan juga mostly sgt bagus. Tone keluar dgn jitu. Paling best sudah tentu riffs Shidee yg cantik, terkawal & merdu. Inilah yg memberi lebih dinamik dlm nyanyian Shidee dlm lagu yg pd iols agak monotonous ini. Keseluruhannya, persembahan vokal yg sangat bagus..

Intonation,
tempo
Breath,
volume
control
Expression,
interpretation
Articulation,
diction
Phrasing,
dynamic
Improvisation,
ornamentation
(Jumlah)
VOKAL
28 13
4
8
5 4 62
Attitude, showmanship 4
Darjah kesukaran 0



  1. AWEERA – ROMANCINTA (61%)

    (Agak lemah groove guitar line, hampir membuatkan Aweera kedengaran off-tempo.Urgh agak mengganggu di situ.) Pada pendegaran iols, nyanyian Aweera pitchy. Mostly datang dr phrasing yg terlebih sharp & sedikit dr vibrato yg flat. Feel kejap ada kejap takdek, mostly datang dr timbre vokal Aweera yg kadangkala sedikit “breaking” yg membuatkan terasa pedih di hati. Sebutan memang kadangkala kurang jelas & ber”slang” juga. Tp takpelah lagu sendiri.

    Walaubagaimanapun, iols agak kagum dgn falsetto2 Aweera. Falsetto rock yg powerful di coda, falsetto lembut di tengah2 yg smooth juga transitionnya, kedua2nya hebat. Walaupun phrasing banyak yg tersasar, tapi dinamik nyanyian Aweera dlm persembahan ni bagus,”grit”nya pun cukup. Kawalan pernafasan mcm adalah inhale terkuat sikit2 mcm tersedu dengarnya sekali, tp keseluruhannya masih nice, tak mengganggu sgt. Lebih2 lg ada part mcm legato yg baik juga. Overall, good vocal performance..

Intonation,
tempo
Breath,
volume
control
Expression,
interpretation
Articulation,
diction
Phrasing,
dynamic
Improvisation,
ornamentation
(Jumlah)
VOKAL
22 12
5
4
5 8 56
Attitude, showmanship 4
Darjah kesukaran 1



  1. UPIAK ISIL – TAK TUN TUANG (61%)

    Alaaa kecewa iols Upiak pakai comel sgt mcm anime haha, iols berharap sgt Upiak pakai mcm yg kt dlm mv sheols tu dgn bedak bertepek kat muka, barulah kena dgn cerita lagu ahahhaah, lagi kiut. Dr segi intonation, Upiak ada juga pitchy di last chorus, 1st note lg. Iols agak tak kisah dgn chorus gila lagu ni, sesuai dgn jiwa lagu ni, imo. Tapi ofkos iols faham, menyanyi selain kena guna teknik yg bagus, juga kena keluarkan tone yg tak memeritkan pendengar. Papepun iols mcm tak boleh rasa pun jiwa lagu ni dr persembahan Upiak ini. Macam tak kena. Upiak dlm persembahan ni dr segi apapun terlampau comel lemah lembut berbanding lagu ni yg gila2. Iols mcm kurang faham juga kenapa perlu dibuat modulation di 1st chorus? Upiak nyanyi sama je dr mula sampai habis, menyuntik elemen ala2 jawa di situ mcm membazir jah. IMO lah.

    Walaupun begitu, Upiak ada tone yg lembut, merdu & smooth. Kawalan pernafasan pun bagus utk lagu rancak sebegini. Overall, persembahan yg sangat menghiburkan..

Intonation,
tempo
Breath,
volume
control
Expression,
interpretation
Articulation,
diction
Phrasing,
dynamic
Improvisation,
ornamentation
(Jumlah)
VOKAL
28 12
4
5
6 0 55
Attitude, showmanship 5
Darjah kesukaran 1



  1. AZAN SCAN – KAU DIPAKSA AKU TERPAKSA (60%)

    Key yg diturunkan di chorus2 & inhale yg terlampau kuat amat mengganggu pd iols. Bukan sahaja penghayatan penonton terganggu, Azan juga mcm tidak betul2 menjiwai cerita lagu ini. Range lagu ini juga jadi lebih sempit, menjadikannya agak mendatar.

    Walaubagaimanapun, dr segi pitching, Azan flawless. Articulation, sebutan bagus, walaupun kadang2 kurang jitu. Overall, masih persembahan vokal yg baik.

Intonation,
tempo
Breath,
volume
control
Expression,
interpretation
Articulation,
diction
Phrasing,
dynamic
Improvisation,
ornamentation
(Jumlah)
VOKAL
30 11
6
6
4 0 57
Attitude, showmanship 3
Darjah kesukaran 0



  1. ANI MAIYUNI – SEDAP (60%)

    Hmmm mmg boring ke atau iols jah rasa mcm neverending persembahan ni? Monotonous, langsung takdek phrasing yg power, even masa last2 muzik dah modulate jd lebih besar. Dangdut mmglah tak perlu improvise sgt, tp utk pertandingan biasanya kita akan expect coda yg lebih sikit power dr keseluruhan lagu. Articulation tak memuaskan pd iols, slurring, langsung tak berbutir perkataan yg keluar dr mulut Ani. Mmg nyanyi dangdut mcm kena sengau2 sikit kan, tapi harap bolehlah cari cara utk bulat2kan sikit sebutan utk lebih jelas. Pengulangan pun mcm tak tepat, sedikit pitchy.

    Kawalan pernafasan utk lagu dangdut begini iols rasa dah bagus sbb Ani mcm pandai plak cari tempat2 nak exhale nafas dgn kuat, kena plak dgn gaya lagu ni. Attitude cukup2, cengkuk cukup2 jah, nice2. Intro yg di ambil dr lagu Buaya Darat tu pun menarik. Overall, persembahan yg menghiburkan.

Intonation,
tempo
Breath,
volume
control
Expression,
interpretation
Articulation,
diction
Phrasing,
dynamic
Improvisation,
ornamentation
(Jumlah)
VOKAL
26 12
6
2
2 4 52
Attitude, showmanship 8
Darjah kesukaran 0



  1. NICO – INILAH NASIBKU (55%)

    IMO nampak mcm tak kena jah persembahan ni dgn cerita lagu. Pergerakan sgt minimal & berulang2. Intonation agak lemah di hooks. Dr segi articulation mcm tiga2 pun kurang padu, tak keluar seketul2. Nico mcm takdek dinamik langsung sama jah dr mula sampai akhir part solo. Dr segi rhythmic flow ini, Affa terbaik, Dino bagus juga, cuma malangnya kedua2 mereka ini solo mereka very shaky disebabkan kawalan pernafasan yg kurang baik, hilang terus perkataan kadang2. Nico lebih konsisten kawalan vokalnya, power dr mula sampai habis.

    Overall, masih persembahan yg menghiburkan..

  2. Rhythmic flow Intonation
    (Hooks)
    Breath,
    Volume control
    Articulation,
    Diction,
    Lyric
    Attitude,
    Showmanship
    Jumlah
    16
    14 11 10 4 55

  3. FAZLEY YAAKOB – ASMARA INI (50%)

    Argh Fazley ada vibrato yg draggy & menjengkelkan, tapi yg paling penting membuatkan heols terus flat di hujung2. Nyanyian Fazley keseluruhannya mmg pitchy, terutama di 1st half. Cracked juga di 1st chorus & sedikit di last chorus. Banyak break yg dibuat2(?) juga. Paling geram heols mcm mengelak exhale melalui hidung, jadi pernafasan mmg failed lah. Secara asasnya proses pernafasan, inhale & exhale sepatutnya berlaku melalui hidung & mulut secara perlahan2 & teratur, bila kita paksa exhale melalui mulut sahaja tu yg cepat mengah & tergesa2 di hujung2. Bukankah ini juga masalah yg sama dgn Wann GV6? Cuma berbanding Wann, Fazley spt langsung taknak melibatkan nasal cavity (mungkin sbb takut kedengaran sengau,atau boleh jd sbb hidung tersumbat, heols selesemakah?). Oleh kerana ini juga sebutan heols sangat bermasalah, terutama konsonan2 yg banyak guna nasal cavity iaitu “m”,“n”,”ng”. Articulation sgt bermasalah. Penghayatan agak terganggu di bberapa tempat.

    Walaupun begitu, vibrato Fazley sebenarnya kalau heols pandai kawal, ia boleh menjadi riff yg bagus & unik, juga menghasilkan sedikit dinamik walaupun lagu ni agak mendatar sbb range yg sempit. Rasanya part bridge yg terbaik keseluruhan nyanyian Fazley ni & di sini takdek masalah. Kat sini jugak heols start lebihkan usaha pitch & kawal vokalnya dgn lebih baik. Penghayatan masih bagus di beberapa tempat. Overall, masih persembahan yg baik..

Intonation,
tempo
Breath,
volume
control
Expression,
interpretation
Articulation,
diction
Phrasing,
dynamic
Improvisation,
ornamentation
(Jumlah)
VOKAL
21 7
7
2
5 4 46
Attitude, showmanship 4
Darjah kesukaran 0








NOTA KAKI:
  • Berikut merupakan markah penuh:
Intonation,
tempo
Breath,
volume
control
Expression,
interpretation
Articulation,
diction
Phrasing,
dynamic
Improvisation,
ornamentation
(Jumlah)
VOKAL
30 17
10
10
10 10 87
Attitude, showmanship 8
Darjah kesukaran 5

Intonation,
tempo
Harmonisation,
improvisation
Breath,
volume
control
Expression,
interpretation
Articulation,
diction
Phrasing,
dynamic
(Jumlah)
VOKAL
30 17
10
10
10 10 87
Attitude, showmanship 8
Darjah kesukaran 5



  •  Review di atas adalah hasil daripada analisis penilaian iols, berdasarkan pendapat iols semata. Sekiranya ada ketidak puas hatian atau sebarang pertanyaan atau nak komen je pun, mohon tinggalkan komen uols semua di ruangan komen di bawah ye.. Sekian, kesudian uols semua membaca review ini sampai habis iols ucapkan berbanyak terima kasih..😊






Comments