REVIEW KONSERT MINGGU 7 GEGAR VAGANZA 2022


REVIEW KONSERT MINGGU 7

GEGAR VAGANZA 2022

MERENTAS MASA, KENCANG SELAMANYA


Kredit foto : Gempak.com
 


 
  1. BOB YUSOF – KASIH (88%)

    Wow disco funk music.. Okay jadi kebanyakkan funky bass tune dikumpul masuk dlm lagu ni la ek, yg jadi hilang dr lagu Hari Ini & Semalam tu? Har har (gelak jahat KakLina).. Takdek mende sgt nak komplenlah, tu yg iols bebel cakap pasal lain lulz..

    Anyway kagum tengok persembahan Bob yg ni, dgn tarian Bob sharp lagi, rasa mcm nak menari sekali jah, hihi.. Awesome sgt Bob kali ni.. Groove cantik.. Walaupun dgn tarian rancak, kawalan pernafasan & vokal masih sgt bagus.. Intonation bersih.. Ingatkan susah nak bg dinamik yg kaw2 dlm lagu rancak mcmni, tapi Bob masih berjaya melakukannya, congrats! Penjiwaan mcm dah kena dah dgn nyanyian & mood lagu.. Articulation most of the time padu & jelas.. Terutama part modulation di last chorus tu very powerful.. Overall, great entertaining performance..

Intonation,
tempo
Breath,
volume
control
Expression,
interpretation
Articulation,
diction
Phrasing,
dynamic
Improvisation,
ornamentation
(Jumlah)
VOKAL
30 16
10
9
5 5
75
Attitude, showmanship 8
Darjah kesukaran 5



  1. SHILA AMZAH – KAU KUNCI CINTAKU DI DALAM HATIMU (82%)

    Pada iols, iols rasa mcm ada riff Shila yg tak kena dgn melodi, ini biasa berlaku kalau kita usaha nak jauhkan drp versi asal.. Pastu takdek masalah sgt dgn persembahan Shila ni, cuma showmanship je lah kan, kalau tak bergerak pun iols expect Shila buatlah sesuatu sbb cermin tu buat apa kat situ ek?

    Selain drp tu awesome.. Intonation bersih, articulation hebat, seketul2 jelasnya articulation Shila.. Kawalan vokal & pernafasan pun hebat, transition dr chest ke falsetto ke chest semula pun smooth jah.. Vokal padu & powerful, stabil dr mula sampai habis.. Penjiwaan pun mantop.. Overall, very powerful vocal performance..

Intonation,
tempo
Breath,
volume
control
Expression,
interpretation
Articulation,
diction
Phrasing,
dynamic
Improvisation,
ornamentation
(Jumlah)
VOKAL
30 17
10
10
5 3 75
Attitude, showmanship 4
Darjah kesukaran 3



  1. DINA – LADY MARMALADE (78%)

    Owh ummm lebih hampir kdp versi Moulin Rouge rupanya, pop,R&B.. Ada lah sedikiiit off sbb Dina mengumam bila sheols lupa lirik di hujng2 2nd verse, sikit jah. Pada iols sepatutnya kalau lupa, sebut jah pape asalkan tak off.. Satu lagi, oleh kerana sifat lagu ni yg lebih kpd berkarakter, dinamik ada sedikit jah.. Penjiwaan makin lama makin hilang, tapi masih adalah sepanjang persembahan.. Soul Dina hebat dah di 1st half, tapi makin nak habis, makin hilang, sbbnya kadangkala cari lirik, kadang2 lost jah nampak facial expression. Iols bukanlah expect Dina jadi sensual buat twerk ke ape, cuma cane nak cakap ni ek, ermm seksi lah, seksi sikit jah ahahah.. Ala dgn vokal pun boleh apa..

    Selain drp tu bagus dah.. Vocal & breath control bagus sgt, dgn tambahan vocalisation attitude yg sgt banyak tidaklah mengganggu sgt pun, dgn adlib falsetto, runs & belting yg panjang & bertenaga, sampai hujung2 persembahan pun tak waver lagi.. Articulation bagus dah most of the time.. Keseluruhan vokal Dina kali ni sgt powerful & penuh attitude.. Yg penting showmanship Dina mantap dekkk.. Overall, very entertaining performance..

Intonation,
tempo
Breath,
volume
control
Expression,
interpretation
Articulation,
diction
Phrasing,
dynamic
Improvisation,
ornamentation
(Jumlah)
VOKAL
29 16
6
8
2 4 65
Attitude, showmanship 8
Darjah kesukaran 5



  1. VE – BELAIAN JIWA (76%)

    Dlm solo, Cham ada sikit tak stabil, Hakim ada sikit flat di hujung solo, Fakhiz & Adeep dua2 ada masalah note yg sama dgn rangkap yg sama dlm solo masing2, dua2 off-pitch.. Dr segi showmanship, iols masih rasa ada masalah chemistry antara dorang ni semua, mcm masing2 buat hal sendiri lagi.. Dan nampaknya kali ni VE dah buang terus part bass..

    Walaupun begitu, harmonisation VE mmg hebat, yg kat coda tu ah da best.. Iols jugak paling suka runs Adeep yg gile panjang, agile & powerful, di hujung 2nd solo heols, wow.. Articulation dah ada peningkatan.. Kawalan vokal pun sama.. Penjiwaan selari di kalangan semua ahli VE, semuanya menyanyi dgn soul yg sama, takdek lg yg terlampau agresif ke apa.. Overall, very good vocal harmonisation performance.. (ahahahh adoilah Nabil, takleh blah betul, sejak akhir2 ni banyak gelak jah tengok GV, mekaseh haha..)

Intonation,
tempo
Harmonisation
Improvisation
Chemistry
Breath,
Volume
Control
Expression,
Interpretation
Articulation,
diction
Phrasing,
Dynamic
(Jumlah)
VOKAL
28 15
8
8
7 6 72
Attitude, showmanship 3
Darjah kesukaran 1



  1. TOMOK – KENANGAN LALU (76%)

    Off-tempo kan awal2 first verse.. Ada bbrp off-pitch di hujung baris pertama 1st chorus, di tengah2 2nd chorus & note2 hujung last verse (coda).. Cara Tomok buat dinamik agak jarring pd iols, volume tetiba terlampau halus, pastu tetiba terlampau besor.. Ada bbrp ketika juga note2 tak dapat breath support yg bagus, jadi ia kedengaran weak & shaky..

    Walaubagaimanapun, di part2 lain, articulation dah okay.. Yg penting, showmanship awesome dekkk.. Muzik arrangement ni sesuai dgn mood & cerita lagu (tp pd iols, mungkin iols nak ia kedengaran lebih dark & twisted lagi, mungkin dgn alunan double bass ia boleh memberi nuansa dark tu jadi lebih tragis lagi, sbb Tomok tengah kurang siuman sbb sedih, frust gile sbb putus cinta kan an an haha, IMO la dekk).. Vokal Tomok walaupun iols rasa agak tensen dengar sbb banyak strained (berkerut2 dengar), tp oklah jugak, ek sesuai dgn keadaan watak heols la kot kan an an haha), tp paling penting, feel tu boleh terasa dlm nyanyian heols tu.. Iols asalkan konsep mood arrangement baru tu tak bercanggah sgt dgn yg asal, iols okay jah.. Overall, very engaging performance..

Intonation,
tempo
Breath,
volume
control
Expression,
interpretation
Articulation,
diction
Phrasing,
dynamic
Improvisation,
ornamentation
(Jumlah)
VOKAL
27 10
10
6
5 5 63
Attitude, showmanship 8
Darjah kesukaran 5



  1. JACLYN VICTOR – DI MANA KAN KU CARI GANTI (74%)

    Naik key kan, keseluruhan lagu, transpose.. Ada bbrp off-pitch, flat kat hujung2 1st verse sbb vibrato yg jatuh, transition dr chest ke head voice yg tak menjadi di awal2 last chorus, pastu flat lagi kat hujung last chorus.. Agak byk slurring di verse awal sbb low notes.. Kawalan pernafan pun kureng kat sini, bbrp notes mmg boleh didengar tak dapat breath support yg cukup..

    Namun, part2 lain kawalan pernafasan & vokal dah bagus.. Penjiwaan agak lost dr ekspresi muka Jac kadangkala.. Dr vocal Jac most of the time boleh dengar dah feel sedih tu.. Riffs agak cantik.. Cantik betul dinamik Jac dlm lagu ni, mendayu2 merobek hati.. Overall, beautiful vocal performance..

Intonation,
tempo
Breath,
volume
control
Expression,
interpretation
Articulation,
diction
Phrasing,
dynamic
Improvisation,
ornamentation
(Jumlah)
VOKAL
28 14
8 7 6 4 67
Attitude, showmanship 4
Darjah kesukaran 3



  1. HAZRUL NIZAM – AZIZAH (71%)

    Untuk apa ekk muzik flamenco kat intro kalau Hazrul gi nyanyi part ni sama jah dgn semua part lain, dgn lenggok Irama Malaysia plak tu? Haaa, siap ada part special utk stail ni.. Intonation Hazrul, di part ini jugalah hujung2 ada sharp. Kat last verse tu hujung2 mcm Hazrul tak cukup breath support plak utk articulate, hasilnya jd off, low notes yg kat sini terlampau rendah ke utk Hazrul? Rasanya tidak, IMO sepatutnya lower register ini adalah kekuatan Hazrul, cuma ada sedikit masalah breath management bila menyanyi dlm register ini pada legato sepanjang itu.. Kawalan pernafasan Hazrul yg agak lemah menjadikan articulation keseluruhannya kedengaran mcm, eh acane nak cakap ni ek.. Mcm makin lama dengar kita rasa mcm hilang di angin lalu acamtoh.. Pastu mcm kurang dinamik jugak dr segi volume & intensity, tak seiring dgn muzik..

    Walaubagaimanapun, usaha Hazrul tukar arrangement lagu ni menjadi lagu Irama Malaysia iols rasa bagus sgt dah, sbb sesuai sgt dgn melodi asal & cerita liriknya.. Lenggok lagu aslinya dah bagus, cuma kurang tenaga atau pernafasan nak bg ia jadi lebih padu jah.. Selain itu, penjiwaan Hazrul bagus, interaksi dgn Azizah juga dah bagus dah.. Overall, beautiful soothing vocal performance..

Intonation,
tempo
Breath,
volume
control
Expression,
interpretation
Articulation,
diction
Phrasing,
dynamic
Improvisation,
ornamentation
(Jumlah)
VOKAL
28 11
7
6
5 5 62
Attitude, showmanship 4
Darjah kesukaran 5



  1. FUAD RAHMAN – HARI INI & SEMALAM (70%)

    Hmmm sebenarnya iols tengah pening, berapa kali try dengar ni, iols cuma jumpa 1 note yg mungkin jatuh agak flat kat tengah2 2nd verse, kerana vibrato. Tp kadang2 dengar on-pitch plak, argh senang2 iols anggap flat je lah.. Part2 lain intonation takdek masalah, ada sekali crack tu pun masih berjaya lagi Fuad pegang note tu.. Nyanyian Fuad kekurangan dinamik, walaupun volume & intensity selari sgt dgn muzik iringan.. Kalau ada modulation terutama di last chorus mungkin akan lebih bagus..Tambahan 2x belting gaya metal/rock mungkin kurang bersesuaian dgn sifat “Funky” arrangement muzik & vokal keseluruhannya yg funk pop rock? (Tak pasti sbb bassline lagu ni tak cukup funky, iols agak minat muzik funk sbb bassline nya biasanya best gile), IMO ia kedengaran agak too jarring, kalau buat sedikit growling mungkin lebih sesuai..

    Untuk muzik funky ringan sebegini, iols rasa nyanyian Fuad dah menepati sifat lagu ni. Adlib2 runs & sedikit sentuhan scat tu pada iols pun bagus, menarik.. Groove Fuad hebat ek, nak2 dgn pengulangan demi pengulangan tu boleh dengar jelas heols punya precision tu.. Nyanyian stabil bertenaga maintain dr mula sampai habis.. Articulation hebat most of the time, seketul2 dengar jelas & padu setiap suku kata.. Tambahan vocalisation2 yg menarik memberi lebih attitude lagi dlm nyanyian Fuad & sesuai pula dgn cerita lagu. Penjiwaan Fuad yg bagus datang dr vokal & gerak-geri Fuad juga, sedikit tarian di intro pun menarik.. Interaksi dgn penari pun cukup.. Overall, great underrated performance.. (Astaghfirullah al-azeem KakLina KakLina, ahahahah gelak guling2 iols tengok.. Dah cakap dah ada jah idea sheols nak buat lawak tu haha, mekaseh KakLina, You're the best!)

Intonation,
tempo
Breath,
volume
control
Expression,
interpretation
Articulation,
diction
Phrasing,
dynamic
Improvisation,
ornamentation
(Jumlah)
VOKAL
29 12
8 9
0 4 64
Attitude, showmanship 5
Darjah kesukaran 1



  1. ASHEED – PAGI YANG GELAP (60%)

    Setuju, Asheed berani mencuba ubah arrangement lagu ni jadi ska. Cuma mungkin lebih bagus kalau usahakan lebih banyak menyanyi ke arah stail ska tu lah ek.. Ska sama dgn Funk, derived drp Jazz music, sbb tu ia mementingkan groove dlm nyanyian. (Groove ni maksudnya sense of swing dr beat ke beat).. Dinamik juga mcm takdek dlm nyanyian Asheed, agak monotonous, sorry ekk.. Ada bbrp flat jugak nyanyian Asheed, di hujung 1st verse, di tengah 1st chorus bbrp kali, pastu kat hujung 2nd verse, lepas part ni baru Asheed macam usaha tambah sikit tenaga dlm nyanyian, jadi note2 ni dah tak jatuh lagi dlm pengulangan yg kemudian tu.. Kawalan pernafasan kureng, siap ada perkataan terpotong2..

    Walaubagaimanapun, Asheed punya articulation bagus, boleh dengar seketul2 suku kata tu keluar dr mulut heols.. Yg bagusnya jugak, Asheed punya karakter suara tu mmg sokmo present dlm nyanyian, jadi dlm lagu2 jenis ini, ia sgt bagus, menarik & sesuai pulak dgn mood & cerita lirik lagu.. Yg penting suka tengok Asheed enjoy jah nyanyi.. Overall, good performance..

Intonation,
tempo
Breath,
Volume
Control
Expression,
Interpretation
Articulation,
Diction
Phrasing,
Dynamic
Improvisation,
Ornamentation
(Jumlah)
VOKAL
26 10 5 8 0 1 50
Attitude, showmanship 5
Darjah kesukaran 5



  1. TOM – AKHIRNYA KINI PASTI (55%)

    Ohhkayyyy banyaknya flat, dr 1st note lagi.. Ada 2 jah rangkap yg takdek masalah langsung, iaitu nyanyian Tom di bridge & last chorus.. Nyanyian kurang dinamik, tapi boleh dengar ada jugak usaha Tom nak cuba jugak buat dinamik, tapi kekadang jadi hilang terus volume suara sheols, atas usaha ini iols bg kredit gaklah.. Kawalan pernafasan & vokal Tom mcm kureng jugak, masa nak buat dinamik tu tadi, asyik hilang volume suara.. (Iols rasa agak pelik dengar ada sekali dua Tom mcm hit note tinggi, tapi hujung2nya cuma tinggal serak tanpa tone, bunyi “hollow” mcm false cords, hmmm.. Masih ada sisa sakit tekak lagi ke ek? Kalau ya, maka note2 tu jugak adalah yg paling terjejas kerana kurang kawalan pernafasan tu tadi).. Sebutan masih ada slang2 tu, pastu ada sikit slurring..

    Walaupun dgn tragedi seluar tercabut tu, iols rasa penjiwaan Tom most of the time dah bagus.. Vocal Tom powerful di chorus2, menjadikan persembahan Tom amat bertenaga tanpa perlu bergerak terlampau banyak pun.. Overall, good performance.. Anyway best ekk bassline..

Intonation,
tempo
Breath,
volume
control
Expression,
interpretation
Articulation,
diction
Phrasing,
dynamic
Improvisation,
ornamentation
(Jumlah)
VOKAL
18 11
8 6 2 2 47
Attitude, showmanship 6
Darjah kesukaran 2




NOTA KAKI:
  • Berikut merupakan markah penuh:
Intonation,
tempo
Breath,
volume
control
Expression,
interpretation
Articulation,
diction
Phrasing,
dynamic
Improvisation,
ornamentation
(Jumlah)
VOKAL
30 17
10
10
10 10 87
Attitude, showmanship 7
Darjah kesukaran 6

Intonation,
tempo
Harmonisation,
improvisation
Breath,
volume
control
Expression,
interpretation
Articulation,
diction
Phrasing,
dynamic
(Jumlah)
VOKAL
30 17
10
10
10 10 87
Attitude, showmanship 7
Darjah kesukaran 6



  •  Review di atas adalah hasil daripada analisis penilaian iols, berdasarkan pendapat iols semata. Sekiranya ada ketidak puas hatian atau sebarang pertanyaan atau nak komen je pun, mohon tinggalkan komen uols semua di ruangan komen di bawah ye.. Sekian, kesudian uols semua membaca review ini sampai habis iols ucapkan berbanyak terima kasih..😊



Comments

Popular posts from this blog

REVIEW KONSERT MINGGU 5 GEGAR VAGANZA ALL STARS 2023

REVIEW KONSERT MINGGU 1 GEGAR VAGANZA ALL STARS 2023

REVIEW KONSERT GEGAR VAGANZA ALL STARS 2023 MINGGU 3