REVIEW KONSERT MINGGU 10 ALL STARS GEGAR VAGANZA 2023


REVIEW KONSERT MINGGU 10

GEGAR VAGANZA ALL STARS 2023

FIESTA MUZIKA


Kredit foto : Gempak.com
 
 
  1. NAQIU – BOL RAADHA BOL & ALA EMAK KAHWINKAN AKU (75%)

    Iols rasa ada masa vocal placement “into the mask” Naqiu ni buat heols ter”flat” sikit dlm lagu Bol Radha Bol tu. Tp tak banyak pun, kat 2nd verse jah. Lagipun dgn banyak gerak lakonan lagi kan.. Articulation banyak terjejas disebabkan lagu ni..

    Namun, spt biasa kita akan sentiasa dapat penjiwaan yg maksima drp Naqiu. Sgt playful, penuh attitude dgn karakter yg menarik & berpegang dgn konsep cerita dr mula sampai habis persembahan, sgt menghiburkan semua yg menontonnya. Naqiu sgt komited dgn setiap gerak geri & memek muka langsung tak waver walau sikit pun.. Ada sedikit dinamik yg menarik terhasil drp lenggok Irama Malaysia yg dialunkan Naqiu dlm lagu Ala Emak, malah cantik plak lenggoknya, sgt stabil. Sudah tentu terhasil dr kawalan pernafasan & vokal yg bagus jugak, memandangkan banyak gerakan2 sebelumnya, agak awesome sbb ianya unexpected, kan. Atau lebih kpd benda yg kita tak pernah jangka kita perlukannya, agitchew.. Overall, very fun & entertaining performance..

Intonation,
tempo
Breath,
volume
control
Expression,
interpretation
Articulation,
diction
Phrasing,
dynamic
Improvisation,
ornamentation
(Jumlah)
VOKAL
28 13
10
6
2 3 62
Attitude, showmanship 8
Darjah kesukaran 5



  1. JACLYN VICTOR – THE KETCHUP SONG (ASEREJE) & CONGA (72%)

    Ahahahahahah bertukang.. Adoiii tulah, mcm takdek pekdah, dah benda tak masuk dgn muzik, ko buat apa lagi kat bongo tu? Mcm lepas geram jah.. Ahahhahahahah guling2 iols gelak.. Okaylah, cakap pasal benda tak perlu, let's get loud kat tengah2 tu pun tak perlu. Mungkin Jac takut markah rendah sgt kot, jadi sheols tambahlah sikit specialty sheols tu.. Nyanyian Jac sgt kekurangan dinamik kali ni, ada pun sbb iols rasa Jac sgt sebati dgn muzik, volume & intensity sentiasa selari dgn muzik iringan.. Tak banyak sgt kesalahan intonation (yelah dah banyak part ko serah kat backup vocals, hihi), cuma awal2 lagu Conga, ada sikiit jah off..

    Selain drp tu baguslah kot, sbb nak cakap pasal kawalan pernafasan, ada bbrp part yg hujung2 rangkap chorus Conga yg tempo super laju tu Jac bg kat penyanyi backup habiskan. Tapi part2 yg Jac nyanyi tu agak jelas gak ekkk, dgn tempo tak lari lagi, hebat.. Penjiwaan awesome, nampak sgt kan naik syeikh bila sheols gi hentam bongo tu.. Tarian sharp enough, tak pernah lagi rasanya tengok sheols menari mcm ni, showmanship mantoplah.. Overall, persembahan yg menarik & bertenaga..

Intonation,
tempo
Breath,
volume
control
Expression,
interpretation
Articulation,
diction
Phrasing,
dynamic
Improvisation,
ornamentation
(Jumlah)
VOKAL
28 12
10
7
1 1 59
Attitude, showmanship 8
Darjah kesukaran 5



  1. HADY MIRZA – MAK SITI & ORAK AREK (71%)

    Ehhh, iols pelik kenapa Hady langsung tak buat interaksi dgn MakSiti masa persembahan ni, sedangkan lagu ni lirik keseluruhannya mcm penyanyi tu bercakap dgn MakSiti jah sepanjang lagu? Berapa kali MakSiti dok tepuk2 bahu nak berinteraksi, Hady makin menjauh plak (yg last tu sbb nak belting), haha entahlah.. Dlm lagu MakSiti ni Hady ada sikit silap lirik masa rapping, terjejas sikiiit jah.. Tapi selain drp tu, Lagu MakSiti ni Hady takdek masalah besar sgt, intonation bersih & steady.. Dlm vokal Hady boleh dengar heols menghayati dgn memasukkan attitude bbrp kali, riffs pun bagus semuanya..

    Dalam lagu Orak Arek ada masalah banyak sikitlah.. Kawalan vokal & pernafasan jadi mcm tak teratur sikit ah.. Awal2 masuk lagu Orak Arek dah off-pitch. Ada lagi phrasing sama kat chorus dgn key sama bila dengar mmg agak jelas 2 kali off sbb heols takleh pegang note panjang ni dgn stabil, sekali yg hujung tu jah bagus.. Lagu ni pn penjiwaan Hady bagus sgt. Heols cuba juga engage audiens menyanyi bersama.. Walaupun nyanyian takdek dinamik, tp keseluruhan lagu ni boleh dengar jugak heols nyanyi ikut volume muzik, sikitlah.. Articulation adalah sikit bila heols nyanyi suku kata yg note kena sustain, heols tak berusaha buat sebutannya betul2, tapi part lain dah hebat.. Overall, fun & entertaining performance..

Intonation,
tempo
Breath,
volume
control
Expression,
interpretation
Articulation,
diction
Phrasing,
dynamic
Improvisation,
ornamentation
(Jumlah)
VOKAL
28 12
10
9
1 3 63
Attitude, showmanship 4
Darjah kesukaran 4



  1. SITI NORDIANA – AYAM DEN LOPEH & MEHNDI LAGA KE RAKHNA (70%)

    Weyh panjangnya instrumental hihi.. Nyanyian Nana, lagu Ayam Den Lopeh pitchy kat awal2 1st verse, hujung phrasing & sgt shaky bila kena nyanyi di low register.. Lagu Mehndi plak Nana banyak flat di 2nd half, mostly sbb kawalan pernafasan yg kucar-kacir sepanjang lagu Mehndi, even part hujung run tu pun pitchy.. Nyanyian sgt kurang dinamik sbb texture suara Nana yg sama jah dr mula sampai habis persembahan. Cuma kredit haruslah diberi bila ada lenggok2 Hindustan sikit, jadi beza gaklah dgn lagu Ayam Den Lopeh yg Minang tu kan..

    Selain drp tu dah bagus sgt dah.. Articulation agak nice memandangkan sheols nyanyi bahasa asing.. Penjiwaan mantop.. Yg paling best dlm persembahan Nana ni iols rasa showmanship lah, sheols sentiasa berinteraksi dgn penari & tarian Hindustan kat hujung tu pun agak sharp jugak ekk.. Overal, persembahan yg sgt menarik & menghiburkan..

Intonation,
tempo
Breath,
volume
control
Expression,
interpretation
Articulation,
diction
Phrasing,
dynamic
Improvisation,
ornamentation
(Jumlah)
VOKAL
25 11
10
7
1 3 57
Attitude, showmanship 8
Darjah kesukaran 5



  1. TOMOK – MELODI HATI & CUP OF LIFE (68%)

    Persembahan ni mcm lagi sesuai jadi persembahan opening kan, sbb boleh set the mood org kata.. Tapi apooo start2 drum tak masuk langsung dgn main melody, sorry ar rasa terganggu sgt.. Anyway.. Nyanyian Tomok ada bbrp masalah intonation bila heols nyanyi di part2 range rendah2 sikit, atau yg ada transition dr mid ke low register dgn cepat, heols cenderung menghabiskan phrasing2 note rendah ni dgn vibrato yg jatuh flat, & ada shaky sikit, cuma bukan semualah. Yg plg jelas, baris pertama 1st verse, & tengah2 chorus lagu Melodi Hati. Lagu The Cup Of Life plak kat tengah2 2nd verse.. Lagu ni jugak sebutan Tomok mcm ada bbrp yg tak tepat mcm plural jd single sbb takdek “s” kat hujung ke acamtoh..

    Walaupun begitu, kawalan pernafasan iols rasa agak nice utk lagu rancak , siap menari lagi.. Dinamik ada sikitlah sbb boleh beza betul2 dua2 lagu yg mood nya berlainan ni, melalui cara & intensity nyanyian Tomok ni mengikut muzik.. Penjiwaan pun paling bagus.. Boleh beza mood & tenaga dr lagu2 ke lagu, lagu The Cup Of Life Tomok nyanyi dgn lebih tenaga & kedengaran meriah, malah ajak audiens nyanyi sekali.. Showmanship mmg mantap.. Overall, very entertaining performance..

Intonation,
tempo
Breath,
volume
control
Expression,
interpretation
Articulation,
diction
Phrasing,
dynamic
Improvisation,
ornamentation
(Jumlah)
VOKAL
26 12
10
7
1 0 56
Attitude, showmanship 8
Darjah kesukaran 4



  1. NIKKI PALIKAT – PERHAPS, PERHAPS, PERHAPS & MACARENA (68%)

    Ahahahah, faham maksud TokRam tu. Masa mula2 tengok persembahan ni dah terdetik dlm hati iols, “eh, nape mcm kaku sgt ek Nikki?” . Sbb tu biasanya penyanyi2 lain nyanyi lagu seksi mcm ni, dorg pakai mic stand, sbb senang nak buat gerakan badan yg sedikit seksi & lentokkan kepala tu. Bila perlu, pegang mic stand tu. Inilah yg mengurangkan sikit markah Nikki kat interpretation.. Tapi kena fahamlah jugakkan sbb mungkin Nikki nak jaga pitching takut lari mcm minggu2 sudah. Hasilnya agak bagus, sbb sikit jah off-pitch. Awal2 last chorus Perhaps, & pengulangan melodi sama kat 2nd last chorus (iols lupa berapa kali, cuma ingat chorus yg sebelum yg last, lulz) lagu Macarena.. Tempo lari lah sikit kat intro & awal2 lagu Macarena ni.. Cuma iols tak faham kenapa tetiba nak kena selit lagu Sway..

    Tapi transition dr lagu ke lagu tu memang smooth lah.. Dinamik dah nice, ye mmg ada perubahan timbre karakter dlm suara Nikki tu utk setiap lagu, Lagu Perhaps lebih lembut & lagu Macarena lebih bertenaga, cuma ia tak begitu ketara. Mcm lagu Perhaps mungkin dilebihkan berbisik2 ke, acamtoh. Tapi usaha tu dah ada & haruslah diberi kredit.. Articulation bagus most of the time, tapi ada masa yg tempo laju gile, tu yg ada sedikit slurring.. Kawalan pernafasan sgt bagus utk lagu fast tempo mcm Macarena ni.. Showmanship bagus jugak, kurang sikit cuma kat kekakuan (oh my bahasa) Nikki yg disebabkan sheols sgt menjaga posture utk menyanyi tu.. Bagus jugak sheols engage audiens utk turut serta dlm persembahan sheols, kat part yg sesuai plak tu, iaitu masa lagu Macarena.. Malah ada gerakan tarian (homage versi asal) yg agak cantik di hujung persembahan.. Overall, very entertaining performance..

Intonation,
tempo
Breath,
volume
control
Expression,
interpretation
Articulation,
diction
Phrasing,
dynamic
Improvisation,
ornamentation
(Jumlah)
VOKAL
25 13
7
7
3 1 56
Attitude, showmanship 7
Darjah kesukaran 5



  1. AZHARINA – RAMBU RAMBA & LA BAMBA (67%)

    Faham maksud TokRam tu, dah dua2 lagu jiwanya riang ria, tapi lagu Rambu Ramba Azharina nyanyi mcm kurang riang gitu, lebih kpd laid back, kurang tenaga sikit terutama kat 1st half lagu ni. Dlm lagu ni jugak sheols ada lebih banyak off-pitch iaitu di hujung phrasing 1st verse, hujung phrasing tengah2 rangkap pertama chorus, rangkap ke-2 kat awal2 baris last plak.. Lagu La Bamba ada sikiit jah betul2 sebelum looping “Bamba” yg pertama. Bahagian looping ni jugaklah sheols kedengaran rushing sikit. Iols rasa sbb dlm lagu ni sheols mcm terlebih intense riang ria tu jadi kadang2 sheols mcm terlebih excited plak.. Hujung2 looping “bamba” ni sheols ada cracked sikit.. Yg iols perasan nyanyian Azharina dlm ni jugak takdek dinamik. Sama jah dr awal sampai habis, texture vokal sheols..

    Walaubagaimanapun vokal Azharina sgt stabil sepanjang persembahan.. Articulation sgt jelas, padu, jitu & terang-benderang keluar seketul2 keluar dr mulut sheols.. Phrasing sentiasa bertenaga.. Ada bbrp kali dengar sheols emphasize sebut konsonan “r” dlm lagu La Bamba, sgt sesuai dgn lagu ni.. Overall, very entertaining performance..

Intonation,
tempo
Breath,
volume
control
Expression,
interpretation
Articulation,
diction
Phrasing,
dynamic
Improvisation,
ornamentation
(Jumlah)
VOKAL
25 12
7
10
0 1 55
Attitude, showmanship 7
Darjah kesukaran 5



  1. LIZA HANIM – SAMUDERA & YALADAN (63%)

    Owh banyak gak ekk masalah intonation Liza dlm persembahan ni. Dr 1st note lagi off-pitch nya. Kebanyakkannya iols rasa sbb Liza tak cukup tenaga & breath support utk letakkn note2 di aras yg betul & ada jugak bbrp yg hilang pegangan notes kerana vibrato yg jatuh flat.. Walaupun dinamik iols rasa adalah sikit kan sbb ada gaklah usaha Liza nak kawal intensity & tenaga mengikut muzik dlm lagu Samudera, tapi ia spt mati kat situ. Lagu Yaladan mcm dah kurang sikit tenaga. Even lepas muzik dah bunyi lebih bertenaga, mcm gitar letrik dah distorted (bunyi lebih tebal) pun vokal Liza masih kedengaran lembut, hmmm entahlah.. Satu benda yg iols perasan pasal Liza ni, sheols mcm ada masalah nak beza belting note2 tinggi dgn REACHING FOR note2 tinggi. Agak berkerut jugak setiap kali dengar sheols try belt note2 tinggi. Kedengaran lebih kpd sheols REACHING atau menjerit utk capai note2 tinggi. Contoh iols bg note yg laaast sekali lagu Samudera ni. Phrasing “samuderaaaa” mula2 sheols okay belting C#5 siap dgn mouth resonance. Tapi kemudian sheols nak naikkan ke Eb5, utk kesan lebih dramatik kot, tapi resonance td hilang terus, dengar nak reach note jah, jadi sheols jerit jah. Run Qasidah hujung2 Yaladan yg paling tinggi mencecah note E5 tu pun mmg menjerit habes. Kalau sheols pandai mixing register chest dgn head, cari kat mana patut sheols “place”kan lantunan, ataupun senang cakap, jangan terus forward suara keluar mulut, imagine shoot ke atas suara tu bila nyanyi note2 tinggi melangit, cari gema tone sheols, cuba cari betul2 pasti hasilnya lebih bagus..

    Walaupun begitu, iols suka KakLiza banyak masukkan attitude dlm bbrp phrasing2 Yaladan, terutama masa sebut Ya Allah dlm lagu Yaladan. Dr segi penjiwaan, boleh dengar jugaklah beza lagu Samudera yg lebih lembut di permulaan tapi menaik lebih intense di hujungnya. Lagu Yaladan lebih playful dgn mid tempo, yg phrasing nya lebih ke arah bercakap sikit. Walaupun nyanyian kurang kena sikit IMO, tapi masih boleh dngar bezalah, harus diberi kredit sikit aspek ni.. Articulation selain drp part2 yg bermasalah iols taip kat atas tu, part lain dah jelas lagi jitu.. Iols bg penuh markah persembahan sbb lagu Yaladan KakLiza awesome sgt tarian dgn gerakan mmg kena groove nya, mantap showmanship sheols.. Overall, persembahan yg menarik..

Intonation,
tempo
Breath,
volume
control
Expression,
interpretation
Articulation,
diction
Phrasing,
dynamic
Improvisation,
ornamentation
(Jumlah)
VOKAL
20 11
7
8
3 1 50
Attitude, showmanship 8
Darjah kesukaran 5



  1. ALIFF AZIZ – GAMBUS JODOH & CINDAI (55%)

    Lahai kesiannya kena nyanyi lagu TokSriTi ni, entah berapa dah peserta yg kecundang nyanyi lagu beliau, hihi, ingat minggu duet? Jac pun banyak silap bila nyanyi lagu sheols oii.. Hmmm camnilah.. IMO melodi, tempo & keseluruhan tenaga lagu Gambus Jodoh sebenarnya tak sama dgn Cindai. Gambus Jodoh sepatutnya dinyanyikan dgn lebih tenaga, dgn karakter yg lebih playful, sikit pun takpe dah. Bukannya nyanyi mcm lelaki (eh ke wanita?sbb lembik sgt lulz) Melayu terakhir gini. & tak perlulah nak buat lenggok di setiap frasa, sbb takdek keperluan pun, malah tak kena dgn melodi lagu Gambus tu.. Lagu Cindai pun mcm kureng sbb banyak kali tenaga & breath support Aliff tak cukup utk support note2 di aras yg sepatutnya. 1st note intro pun dah off. Agak banyak gak ek masalah intonation Aliff kali ni. Iols tak rasa Aliff berjaya penuhi janji heols dlm vt sebelum persembahan tu, yg heols cakap heols dah perbaiki kawalan pernafasan heols. Ios masih boleh dengar most of the time nafas jah yg keluar banyak berbanding tone.. Dinamik kureng sgt, takdek perubahan langsung dr lagu ke lagu, sama jah semua tahap tenaga & intensity Aliff.. Penjiwaan pun iols takleh rasa pun apa yg Aliff nyanyi, cuma dok fikir2 “kenapa mcm ni, kenapa mcm tu?” sepanjang persembahan ni, ahaks..

    Walaubagaimanapun, iols rasa articulation Aliff banyak yg jelas & padu even di lower register di hujung2 lagu Gambus Jodoh tu, hebat ekceli part ni, smooth jah transition dr middle ke lower ke middle registers balik tu.. Most of the time gerakan Aliff betul2 kena dgn groove lagu, jadi ini pun bagus.. Dlm banyak2 cubaan lenggok Irama Malaysia Aliff dlm ni, iols paling suka part run heols yg kat music bridge kat hujung2 lagu Cindai tu, awesome, sgt stabil.. Overall, masih persembahan yg baik..

Intonation,
tempo
Breath,
volume
control
Expression,
interpretation
Articulation,
diction
Phrasing,
dynamic
Improvisation,
ornamentation
(Jumlah)
VOKAL
20 10
5
8
1 2 46
Attitude, showmanship 4
Darjah kesukaran 5





NOTA KAKI:
  • Berikut merupakan markah penuh:
Intonation,
tempo
Breath,
volume
control
Expression,
interpretation
Articulation,
diction
Phrasing,
dynamic
Improvisation,
ornamentation
(Jumlah)
VOKAL
30 17
10
10
10 10 87
Attitude, showmanship 8
Darjah kesukaran 5



  •  Review di atas adalah hasil daripada analisis penilaian iols, berdasarkan pendapat iols semata. Sekiranya ada ketidak puas hatian atau sebarang pertanyaan atau nak komen je pun, mohon tinggalkan komen uols semua di ruangan komen di bawah ye.. Sekian, kesudian uols semua membaca review ini sampai habis iols ucapkan berbanyak terima kasih..😊






Comments

Popular posts from this blog

REVIEW KONSERT MINGGU 9 ALL STARS GEGAR VAGANZA 2023

REVIEW KONSERT MINGGU 11 ALL STARS GEGAR VAGANZA 202E